El Saló d’Actes del Palau de Cerveró ha acollit la presentació de l’Institut Interuniversitari López Piñero d’Estudis Històrics i Socials, sobre Ciència, Tecnologia, Medicina i Medi Ambient (IILP) on participen la Universitat de València, la Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat d’Alacant i la Universidad Miguel Hernández d’Elx.

La rectora de la Universitat de València, M. Vicenta Mestre, ha presidit l’acte de presentació del nou Institut Interuniversitari López Piñero acompanyada pel vicerector d’Investigació, Carlos Hermenegildo; el director de la seu universitària del IILP de la Universitat de València, José Ramón Bertomeu; el director de la seu del IILP de la Universitat d’Alacant, Antonio García; el director de la seu del IILP de la Universitat Jaume I, Vicent Montalt; i el director de la seu del IILP de la Universidad Miguel Hernández, Enrique Perdiguer.

La rectora M. Vicenta Mestre ha recordat la figura del professor José María López Piñero i el seu paper com docent i divulgador de la ciència i les humanitats. ‘Vull reconèixer públicament el treball i l’esforç de tots els companys i companyes que han treballat prèviament per arribar a l’objectiu de convertir-se en un institut interuniversitari’, ha remarcat Mestre.

El director de la seu de la UV José Ramón Bertomeu ha destacat que l’acte de hui ‘és la cristal·lització de les quatre línies de treball del IILP: la recerca en una àrea interdisciplinar com són els estudis històrics i socials sobre ciència, tecnologia, medicina i medi ambient, la docència de postgrau amb un màster i doctorat, les activitats de divulgació i el patrimoni que tenim amb el museu i la biblioteca històrica’.

‘La creació d’aquest institut interuniversitari ha donat forma a un fet que ha ocorregut durant molts anys i és el treball conjunt i les nombroses interaccions entre les quatre universitats valencianes’ ha manifestat el director de la unitat associada de la Universitat d’Alacant Antonio García, remarcant la singularitat de l’IILP tant a nivell nacional com internacional.

Al seu torn de paraula, el director de la seu de la Universitat Jaume I Vicent Montalt ha puntualitzat alguns dels reptes de futur als que s’enfronta l’institut com són ‘mantindré una unitat d’acció i coherència en les tasques d’investigació per a que no es fragmente i reforçar el diàleg entre les humanitats i les ciències’.

El director de la seu de la Universidad Miguel Hernández Enrique Perdiguero, qui ha confessat la il·lusió i alegria per aquesta nova etapa, ha manifestat que ‘estem en l’inici d’una nova i apassionant etapa que a la seua vegada és la meta a la que hem arribat després de molts anys d’unir sinergies i línies de treball’.

Finalment, el vicerector Carlos Hermenegildo, qui ha recordat els altres 20 instituts d’investigació amb els que compta la Universitat, ha afirmat que l’Institut Interuniversitari López Piñero compta amb el suport total del vicerectorat per ‘a continuar amb aquesta història d’èxit i exemple de treball conjunt i cooperatiu entre institucions acadèmiques’.

A l’acte també han assistit el vicerector d’Internacionalització i Cooperació, Carles Padilla; el degà de la Facultat de Ciències Socials, Albert Moncusí; el degà de Física, Jordi Vidal; la degana de Química, Adela Mauri; la degana de la Filosofia i Ciències de l’Educació, Rosa M. Bonet; el degà de Farmàcia, Juan Carlos Moltó; així com nombrosos membres de la comunitat universitària.

L’Institut Interuniversitari López Piñero és un centre dedicat a la investigació i la divulgació entorn dels estudis històrics i socials sobre la medicina, la tecnologia, la ciència i el medi ambient. L’origen de l’institut es remunta a les activitats de la càtedra d’història de la medicina del professor José María López Piñero. El mateix López Piñero esdevingué el primer director del centre mixt de la Universitat de València i el CSIC, l’Institut d’Estudis Històrics i Documentals sobre la Ciència.

L’any 2008 l’Institut va ser reestructurat de nou per tal de concentrar l’activitat investigadora dins del camp la història de la medicina i de la ciència, va integrar la Biblioteca Historicomèdica Vicent Peset i Llorca i el nou Museu d’Història de la Medicina i de la Ciència i va adoptar la denominació d’Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència “López Piñero”. Finalment, després d’un llarg procés de col·laboració amb les altres universitats valencianes, el Consell de Govern de la Universitat va aprovar la creació del nou Institut Internuniversitari López Piñero amb la incorporació de la Universitat Jaume I, la Universidad Miguel Hernández i la unitat associada de la Universitat d’Alacant. Aquest nou projecte va ser avaluat amb la màxima qualificació per les agencies avaluadores de caràcter estatal (ANECA) i autonòmic (AVAP).

L’Institut Interuniversitari López Piñero desenvolupa i fomenta l’activitat investigadora en el camp dels estudis històrics i socials sobre la medicina i la ciència. A més, imparteix docència de postgrau amb el màster i doctorat “Història de la ciència i la comunicació científica” i realitza activitats de divulgació i difusió de la cultura científica. Finalment, IILP conserva, estudia i difon el patrimoni historicomèdic i historicocientífic que allotja, per mitjà de la digitalització de textos impresos, la catalogació i l’estudi de la col·lecció d’instruments mèdics i científics, i la difusió del fons bibliogràfic i documental.